Recycled into biodiesel by fathopes energy
Di Indonesia, kini sudah dianggap sebagai peneraju dalam penggunaan biodiesel B20 yang mempunyai 20 peratus metil ester dan 80 peratus diesel.
Negara-negara seperti Argentina dan Colombia kini telah mengembangkan agenda biodiesel mereka dengan menggunakan B10. Di Perancis dan Brazil pula, mereka kini sudah menggunakan biodiesel B8.
Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) juga sedang berusaha memperkenalkan penggunaan biodiesel B10 iaitu campuran 10 peratus metil ester dan 90 peratus diesel.
Kenderaan-kenderaan enjin diesel di Malaysia kini menggunakan biodiesel B7, iaitu campuran tujuh peratus metil ester dan 93 peratus bahan api fosil. Peningkatan hanya tiga peratus penggunaan metil ester sawit.
Dalam enjin, sama ada petrol mahupun diesel, kotoran di dalam enjin merupakan punca kepada pengurangan prestasi dan kerosakkan.
Penggunaan biodiesel telah terbukti sebagai agen pembersih yang berkesan di dalam enjin, mampu meningkatkan jangka hayat enjin dan lebih mesra alam. Dalam pada masa yang sama, penggunaan minyak sawit juga dapat menyumbang kepada ekonomi negara.
Antara kelebihan-kelebihan biodiesel B10;
Lebih bersih
Kurang toksik
Mampu mengurangkan pelepasan gas rumah hijau seperti karbon dioksida dan karbon monoksida
Mengurangkan pemanasan global
Mempunyai kandungan sulfur yang sangat rendah
Jika penggunaan biodiesel B10 ini dilaksanakan di seluruh negara, ia dianggarkan dapat membuang emisi daripada 100,000 kenderaan di atas jalan setiap tahun. Ia juga dapat mengurangkan 350,000kg sulfur di atmosfera setiap tahun sekaligus mengurangkan kesan hujan asid.
Sila kongsikan pengalaman anda di ruangan komen dan admin akan update di dalam blog ini sebagai sumbangan anda kepada usaha ini.
No comments:
Post a Comment